Wybe Kloppenburg

Wie ben ik?

Mijn naam is Wybe Kloppenburg. Ik heb in het voorjaar van 2013 een ongeluk gehad waarbij ik mijn rechterbeen ben verloren boven de knie. In de zomer van 2013 heb ik gerevalideerd in UMCG Beatrixoord en ben ik blijven hangen om er elke week te sporten: in mijn geval handbiken. Ik woon in Friesland op de grens met de provincie Groningen. Een mooi open gebied waar je fijn kunt handbiken.

Wat doe ik?

Ik heb een actief sociaal leven met werk, sport en muziek, hierbij breng ik ook nog regelmatig een aantal uren per week in de tuin door om deze op orde te houden. De sporten die ik beoefen zijn: handbiken, wadlopen en langere afstand wandelingen. Al heb ik voor dat laatste niet veel tijd meer beschikbaar.

Het handbiken probeer ik 2x per week te doen, meestal op vrijdagavond met Stichting BEA en zelf nog een keer een langere tocht. Meestal tussen de 40 tot 75 km, afhankelijk van tijd en weersomstandigheden. Ik ben in de herfst van 2013 in aanraking gekomen met het handbiken en was direct verkocht. Ik heb toen in de winter al vrij snel een eigen handbike gekocht. Ik ben hier meerdere keren mee naar de Handbikebattle in Oostenrijk geweest, een fantastische uitdaging om te doen en verslavend in mijn geval.

Mijn ambities:

Mijn ambitie is om zoveel mogelijk mensen met een beperking met sport in aanraking te laten komen, het liefst met handbiken als dit kan. Sport in het algemeen geeft mensen met een beperking zoveel extra, fysiek en mentaal, dit zou naar mijn idee meer moeten worden uitgedragen. Ik zie dat een aantal personen het handbiken bij Stichting BEA hebben geleerd en nu in het Nederlands Talententeam zit en Olympische ambities heeft. Hier kan ik enorm van genieten en ben ik stiekem ook wel een beetje trots op.

Wybe en Stichting BEA:

Sinds een aantal jaren mag ik mij ambassadeur noemen bij Stichting BEA voor het handbiken. Mensen die graag willen leren handbiken kunnen bij mij terecht met al hum vragen. Daarnaast ben ik bij de trainingen aanwezig om  de trainers te ondersteunen en gevraagd (of ongevraagd) advies te geven. Ik geniet van deze taak, omdat ik zelf kan trainen en daarbij mensen enthousiast probeer te krijgen om te blijven handbiken.

Mocht je na het lezen van mijn verhaal ook zin hebben gekregen om het handbiken eens te proberen? Ik ondersteun je graag! Via Stichting BEA kan er contact met mij worden opgenomen.