De vrijwilliger

Matchpoint Sportmaatje is voor mensen die na hun revalidatie door willen gaan met sporten en bewegen. Sporten is leuk en belangrijk voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. Soms lukt het niet alleen en is hulp nodig om te kunnen sporten en bewegen. Ben jij de vrijwilliger die sportmaatje wil zijn? Meld je dan aan bij Matchpoint Sportmaatje!

Waarom een sportmaatje
Een van de doelen van revalidatie is een zo zelfstandig mogelijke terugkeer naar de maatschappij. Tijdens de revalidatie is er veel aandacht voor sporten en bewegen. Een ervaring die sommige sporters met een beperking ook na de revalidatie graag voortzetten. Dit lukt niet altijd zelfstandig. Soms is hulp nodig bij het vervoer naar de sportlocatie, bij het omkleden of bij het sporten zelf. Andere sporters zoeken een sportmaatje om samen te fietsen of lopen. Omdat het gezellig is, stimulerend werkt of er toezicht nodig is om veilig te kunnen sporten. Voor deze sporters is Matchpoint Sportmaatje opgericht. Met als doel sporters en vrijwilligers aan elkaar te koppelen.

Wat we vragen we
Een vrijwilliger die sportmaatje wordt is gedurende langere periode beschikbaar. Afhankelijk van jouw  mogelijkheden en de wensen van de sporter kun je 1 tot 3 uur per week helpen. Je kunt denken aan een uurtje samen fietsen of zwemmen, een paar keer per week samen fitnessen of een avond op pad naar bijvoorbeeld een rolstoelrugbytraining.  Natuurlijk kun je ook samen met iemand anders vrijwilliger zijn voor 1 persoon zodat je de afspraken met de sporter verdeelt. Dat kan een bekende van jezelf zijn of een andere vrijwilliger via Matchpoint Sportmaatje.

De sporter met een beperking kan kwetsbaar zijn doordat hij afhankelijk is van hulp. Van onze vrijwilligers vragen we dan ook een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ aan te leveren. De kosten hiervoor worden betaald door Matchpoint Sportmaatje. En we hebben een gedragscode voor de sporter en vrijwilliger waaraan je je moet houden. Dit is een basis voor veilig sporten voor iedereen.

Hoe kan ik mij aanmelden
Via een mail naar het mailadres hieronder laat je weten interesse te hebben sportmaatje te worden. De coördinator van Matchpoint Sportmaatje neemt contact met je op voor een intakegesprek. Tijdens het gesprek geef je aan wat je zou kunnen bieden qua hulp en sporten, wanneer je beschikbaar bent en waar je ingezet kunt worden (plaats). Vervolgens gaat de coördinator op zoek naar de sporter met een hulpvraag die past bij jouw aanbod. Is er een match? Dan wordt een afspraak voor een kennismaking gemaakt. Soms is extra instructie nodig. Dan vindt de eerste ontmoeting onder begeleiding plaats.

Hoe gaat het verder
Nadat een match is ontstaan, volgen twee evaluatie momenten. De coördinator neemt na 6 weken en na 3 maanden contact op met de sporter en met het sportmaatje. Als alles goed verloopt stopt de rol van Matchpoint Sportmaatje. Jullie gaan samen verder.

Aanmelden of meer informatie?
Wil je jezelf aanmelden of heb je nog vragen? Mail dan naar: matchpointsportmaatje@cvr.umcg.nl
Na ontvangst van je aanmelding nemen we contact met je op.